اتاق بحران EOC(EMERGENCY OPERATION CENTER )J عملکردها و ساختار

تعریف اتاق بحران

1-مکانی برای تمرکز بخشیدن به فعالیتهای مدیریت بحران  بر اساس اصول مدیریت جامع بحران
2-مکانی برای هماهنگی فعالیتهایی که در تمامی مراحل بحران مورد استفاده قرار می‌گیرد
هدف ایجاد اتاق بحران  

ایجاد مکانی برای تمرکز فعالیتهای مرتبط با حوادث و سوانح غیرمترقبه با در نظر گرفتن تمهیدات خاص معماری و فراهم آوردن تجهیزات و امکانات مناسب و مورد نیاز در آن تا مدیران در شرایط وقوع بحران بتوانند در این مکان امن گرد هم آمده و با استفاده از تجهیزات و اطلاعات فراهم شده در ساختمان به تحلیل شرایط موجود بپردازند و هماهنگی‌های ضروری را به منظور کنترل سریع بحران انجام داده و دستورات لازم را صادر نمایند. 

سطح بندی اتاق بحران  

  1. صحنه حادثه
  2. اتاق بحران محلی
  3. اتاق بحران منطقه عملیاتی
  4. اتاق بحران استان
  5. اتاق بحران ملی 

عملکردهای اتاق بحران  

 الف- در شرایط عادی (آمادگی و آموزش)- (  پیشگیری و کاهش اثرات)

  ب- در شرایط وقوع بحران(پاسخگویی و مقابله) - (کنترل سریع بحران)

 ج- در شرایط پس از بحران( بازسازی )

نیازهای عملکردی اتاق بحران

1-اتاق بحران در هر حادثه ای که نیاز به هماهنگی بیش از 2 سازمان دارد بایستی فعال 
2-این مرکز بایستی بتواند در عرض 60 دقیقه فعال شود و قابلیت تداوم فعالیتها را در تمامی شرایط دارا باشد 
3-دسترسی ایمن به آن بایستی فراهم شود
4-اتاق بحران محل اصلی جمع‌آوری و انتقال اطلاعات درست به رسانه‌ها و مردم است
ویژگی‌های خاص اتاق بحران

الف- خودکفائی

ب- امنیت و ایمنی

ج- استقرار تجهیزات خاص

د- طراحی مناسب معماری و معماری داخلی

هـ- فعالیت دایمی ساختمان و قابلیت دسترسی در تمامی شرایط برای مدیران و کارکنان مرتبط

 

 

 

 

/ 2 نظر / 41 بازدید
fonun

سلام میخواستم بدونم آیا نرم افزاری هم برای این موضوع وجود داره؟

سجاد

با سلام و احترام با توجه به اینکه بنده کارشناس گروه بحران شهرداری هستم. امکانش هست شماره تماس یا راه ارتباطی اعلام بفرمایید تا باهاتون صحبت کنیم و از اطلاعاتتون استفاده بیشتری ببریم.ممنون